Tips inför kick-offen

För att markera starten av den årliga verksamheten i ett företag eller en organisation, kan det vara roligt att anordna en kick-off. En kick-off hjälper ofta till att stärka gruppen med olika teambuildande aktiviteter.

För den som ska planera en kick-off finns det många olika saker att välja på. Det kan handla om en lättare aktivitet med efterföljande middag, eller ett större projekt med övernattning. Det första man bör tänka på är vilka som ska vara med. Vissa aktiviteter passar kanske bättre för vissa åldrar. Är åldersskillnaden stor bör man välja något som alla kan vara med på och uppskatta.

Om syftet med kick-offen är att få en mer sammanhållen grupp bör man välja aktiviteter som skapar samarbete. Det kan vara allt från att lösa en uppgift till att klara av en fysisk utmaning tillsammans. Anpassa efter deltagarna, och tänk på att alla ska kunna vara med. Finns det till exempel personer med fysiska funktionshinder i gruppen kanske inte en hinderbana är det bästa alternativet.

Det kan vara bra att välja en annorlunda miljö än den man är van vid i jobbet. Jobbar man i stan kanske man kan åka till fjällen och paddla kanot. Är man ute mycket i naturen kanske en takvandring över Stockholms stad kan locka. Det viktiga är att det inte ska kännas som att de anställda fortfarande är kvar på jobbet.

Vill man planera en enklare dag kan en tipspromenad eller frågesport med fika och grillning räcka. För den som vill satsa på något större finns eventbyrårer att anlita. En eventbyrå hjälper företaget att planera och anordna dagen, vilket annars kan vara tidskrävande för att få ett bra resultat. De kan erbjuda olika typer av annorlunda och roliga aktiviteter.

En kick-off slutar ofta med en middag. Se till att ta reda på eventuella allergier för att kvällen ska löpa smärtfritt. Tänk också på att erbjuda plats att byta om inför middagen ifall aktiviteten krävt oömma kläder.

Inlagd av 4 september, 2013 Lämna en kommentar Kategori: Allmänt

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *